Jak začít se sportem? Nepřemáhejte se a udržte si motivaci!

Zkoušeli jste už několikrát začít s nějakým sportem, ale nikdy jste u toho nevydrželi déle? Rozhodně nejste sami – jedná se o velmi častý jev, který je způsobem začátečnickými chybami. A právě kvůli těmto chybám se již v počátcích můžeme dostat do bodu, kdy nás pohyb nebaví a je spíše povinností než zábavným vyplněním volného času. Co ale dělat, abychom si sportování zamilovali a nadšení z nás nevyprchalo hned po prvních trénincích?

Začněte zlehka, nejlépe doma 

Je-li vám sport prozatím spíše cizí, nenechte se unést počáteční motivací. Mnoho lidí si při pohledu na váhu řekne „Dost, odteď začínám cvičit“, a během následujících dnů se naprosto odrovná ve fitku. A právě to je jeden z nejčastějších důvodů, proč toho tolik lidí nechá hned na začátku a řekne si, že pohyb asi není nic pro ně.

Zprvu se nijak nepřemáhejte a nevybírejte si příliš náročné aktivity. Naprosto ideální je domácí cvičení. Pořiďte si karimatku, rozložte ji v obývacím pokoji a věnujte prozatím cvičení 15 minut denně. Pokud nevíte, jaké cviky zvolit, vyzkoušejte například mobilní aplikaci, která sestavu vytvoří za vás. Většinou si lze nastavit i intenzitu a délku tréninku, a také zaznamenávat pokroky, úbytek váhy a postupně „zvyšovat laťku“.

Najděte si, co vás baví

Radost z pohybu je ten nejdůležitější hnací motor, díky kterému u sportu vydržíte dlouhodobě. Aby se však dostavila, je důležité si vybrat aktivitu, která vás bude bavit. Nechoďte běhat jen proto, že běhá i vaše kamarádka i přesto, že vám to nic neříká. Pokud máte raději plavání, zanechte běhu a vyrazte na bazén. Není hned potřebné ani denně navštěvovat posilovnu, jak je v současnosti tolik populární (až má člověk pocit, že to bez toho ani nejde).

Můžete třeba jezdit na kole, na bruslích, chodit na hodiny tance – prostě cokoliv vás napadne, a hlavně cokoliv vás „chytí“. Patříte-li mezi soutěživější jedince, neváhejte ani s kolektivními sporty.

Požádejte o pomoc

Pokud si nevíte rady s výběrem vhodného sportu, četností tréninků nebo si nejste jistí, zda daný pohyb provádíte správně a jaké jsou kontraindikace s vaším zdravotním stavem, nebojte se obrátit na odborníka. Díky profesionálnímu trenérovi, který vám do začátku poskytne důležité informace, můžete u sportu vydržet mnohem déle. Po tréninku pod jeho vedením se nedostaví nepříjemné bolesti způsobené špatným provedením cviků nebo přetažením se. Navíc získáte z jeho strany určitou podporu i motivaci pro další pokračování.

Motivujte a odměňujte se

Motivovat a odměňovat se můžete různými způsoby. Rozhodně však nemáme na mysli, abyste si po hodině v posilovně dali oslavný zákusek v cukrárně. Můžete si však stanovit určité cíle – například, že po měsíci poctivého cvičení si koupíte vytouženou kabelku nebo si zajdete do oblíbené restaurace na dobrý oběd.

Co se týče sportu, je velmi účinné si v rámci motivace pořizovat nové sportovní vybavení a oděv. Po nákupu kvalitní sportovní obuvi nebo těch krásných legín Nike, kterým jste zkrátka nemohla odolat, není lehké se sportem skončit!

Pozor na jídelníček

Co je naopak velmi demotivující, je fakt, že cvičíte a cvičíte, ale kila stále nejdou dolů. V takových chvílích to nejeden vzdal. Proto je důležité myslet nejen na dostatek pohybu, ale také na vyvážený, pestrý a zdravý jídelníček. Omezte konzumaci alkoholu, polotovarů, sladkého a smaženého jídla. Zkrátka vyřaďte vše nezdravé, co k životu nepotřebujete. Pro tvorbu svalové hmoty je nezbytný dostatečný přísun bílkovin a před samotným tréninkem bychom neměli zapomenout ani na kvalitní sacharidy.