Zdraví a krása

Nespavost. 4 tipy jak s ní skoncovat.

Nespavost. 4 tipy jak s ní skoncovat.

Nespavost je jedním z velkých problémů dnešní uspěchané společnosti, která na každého z nás valí stále další a další požadavky. Žijeme ve století stresu, mnoho lidí sužují psychické problémy, špatná životospráva a nedostatečná spánková hygiena. Nespavost ale nemusí být norma se kterou se prostě nějak naučíme žít. Zdravý spánek je totiž možné vypěstovat, jako kterýkoliv jiný návyk. Pojďme si společně projít několik tipů, jak se nespavosti zbavit a konečně se dobře vyspat.

Pro zdravý spánek je důležitý pravidelný režim

Práce s časem hraje v boji s nespavostí velkou roli. Dvě hodiny před spánkem se doporučuje nepít, nejíst a neprovozovat žádný namáhavý pohyb. Tělo by mělo být před ulehnutím příjemně uvolněné a né zatížené jídlem, či nabuzené fyzickou aktivitou.

Po nějaké době si tělo na pravidelný režim zvykne a usínání ve stejnou večerní hodinu bude pro vás přirozené. Organismus se na spánkový režim sám naprogramuje. Choďte si proto lehnout každý den ve stejný čas, po dobu alespoň 14 dní a uvidíte že se vám vnitřní hodiny zkalibrují a tělo bude postupně pravidelnost samo vyžadovat.

Vedle práce s časem je pro klidný spánek zásadní také zdravé a pravidelné stravování. Ve chvíli kdy nám ale režim, pravidelnost a celkově zdravý životní styl chybí, bývá velmi těžké zaimplementovat nutričně vyváženou stravu a pravidelné stravování do života. S jídlem míváme spojené různé zlozvyky a často nám chybí také znalosti alternativních zdravých receptů a nebo čas na to si jídlo připravit. Krabičková dieta je pro pravidelné a zdravé stravování ideální vstupní branou. Každý den budete mít bez práce a bez starostí připravené jídlo přímo na míru, váš organismus bude díky pravidelnosti lépe fungovat a večer bude tělo klidné a připravené na spánek.

Unavte se pohybovou aktivitou

Když je tělo unavené, usínáme daleko snadněji. Pokud se večer co večer beznadějně převalujete v posteli a nedaří se vám usnout, možná je to tím, že jste přes den neměli dostatek fyzické aktivity.

Pohyb je pro kvalitní spánek velmi důležitý. Skvěle funguje kombinace pohybu a čerstvého vzduchu. Zkuste začít chodit do práce, či z práce pěšky, projděte se odpoledne parkem.

Těsně před ulehnutím už se namáhavá fyzická aktivita nedoporučuje, vyvarujte se proto aktivnímu aerobnímu cvičení. Co je ale pro zdravý spánek naopak velmi přínosné je relaxace. Ve večerních hodinách se protáhněte, udělejte si strečink, nechte tělo at vás samo navede do  svých ztuhlých míst, prodýchejte napětí a užijte si večerní chvilku pro sebe.

Pro kvalitní spánek je zásadní prostředí kde spíte

Místnost kde spíme by měla být zatemněná, tichá a dobře větraná. Světlo z ulice a nebo blikání elektrospotřebičů je pro mysl rušivé a udržuje ji v bdělém stavu. Pokud není možné ve vaši ložnici docílit dostatečné tmy, vyzkoušejte masky na oči. Stejně tak, pokud bydlíte v rušné části města, pořiďte si ucpávky a nebo sluchátka které odcloní vnější zvuky. Do uší si místo neklidu z ulice pusťte třeba relaxační hudbu a nebo audioknížku.

Dbejte také na to abyste nespali v místnosti která je přetopená. V noci by vám ale neměla být ani zima. Ideální je si na deset minut před ulehnutím vyvětrat.

Co se ovšem kvality spánku týče, nejdůležitější je matrace. V posteli strávíme každý den zhruba osm hodin, což je v celkovém měřítku třetina našeho života a proto je opravdu velmi důležité vybrat si kvalitu. Pokud se na vaší staré matraci převalujete a zoufale hledáte jak si lehnout tak, aby vám bylo pohodlně, možná je čas matraci vyměnit za novou. Důležité je vybrat správnou tvrdost. Matrace by neměla být ani příliš měkká, tak že do ní vaše tělo zapadne a vy se celí zanoříte, ale ani příliš tvrdá, aby vás z ní nebolely klouby. Populární jsou například matrace s paměťovou pěnou, které se perfektně přizpůsobí vašemu tělu a vašemu unikátnímu rozložení váhy.

Dalším hitem na současném trhu ortopedických matrací jsou přírodní a nebo bio matrace. Tyto zdravotní matrace se vyrábí z přírodních materiálů, například z kokosového vlákna, či s přídavkem aloe vera a obsahují přírodní vitamíny, minerály a aminokyseliny, které se během spánku uvolňují a působí blahodárně na lidskou pokožku. Přírodní matrace jsou skvělou volbou pro zdravější spánek.

Udělejte si z usínání příjemný rituál

  • Vypněte Instagram, zavřete Facebook a místo toho si vezměte do ruky nějakou pěknou knížku a nebo deník, kam si zapište vše za co jste dnes vděční. Vyzkoušejte také automatické psaní, což je metoda kdy jen necháte tužku na papíře, nesnažíte se nic vymýšlet, jen necháte myšlenky plynout. Jde o skvělý rituál, který vám pomůže vyčistit si hlavu od nahromaděných starostí z celého dne.
  • Stimulační modré světlo z obrazovek mobilů a televize vyměňte za hřejivé světlo svíčky s přírodní vůní, nebo si pusťte difuzér s éterickým olejem (na uklidnění je vhodná levandule, yang yang, máta, santalové dřevo, heřmánek, nebo mateřídouška)
  • Uvařte si bylinkový čaj (heřmánek, meduňka, a nebo máta)
  • Pomazlete domácího mazlíčka, partnera a nebo udělejte masáž sami sobě. Skvělá je například masáž chodidel.
  • Pusťte si relaxační nebo vážnou hudbu a zavřete oči. Meditace (klidně i ta řízená) je skvělou volbou, jak vypnout a odstranit nekontrolovatelný tok myšlenek. Dýchejte do celého těla, uvolněte se. Dělejte zkrátka cokoliv u čeho se cítíte v klidu a v odpočívací náladě.