Jídlo a pití

Zásadité potraviny tabulka

Zásadité potraviny tabulka

Základním kamenem zdravého životního stylu je vhodná strava, jejíž složení by mělo být vyvážené. Právě pojem vyvážená strava je často v souvislosti se zdravím skloňován a navazuje přímo na působení různých potravin na lidský organismus. Každá potravina, kterou sníme, tak určitým způsobem přispívá nejen k našim aktuálním pocitům či stavu, ale také k celkovému zdravotnímu potenciálu. Správné stravování lze tedy považovat za primární předpoklad dlouhého a spokojeného života.

Třídění potravin podle pH

Standardně se běžně konzumované potraviny dělí do tří skupin, a to na:

  • kyselé (resp. kyselinotvorné)
  • zásadité (resp. zásadotvorné)
  • neutrální

Toto členění se neodvíjí od chuti potravin, ale od jejich složení. Kyselinotvorné potraviny mají pH nižší než 7,0 a jsou obvykle vysoce energetické a pro tělo hůře zpracovatelné, proto se doporučuje jejich konzumace v menší míře. Zásadotvorné potraviny jsou naopak velmi prospěšné a vyrovnávají pH organismu, čímž podporují správné metabolické i související procesy. Obecně se doporučuje stravu kombinovat tak, aby převážný podíl (70-80 %) tvořily potraviny zásadité a minoritní (20-30 %) potraviny kyselé, neutrální potraviny lze konzumovat libovolně.

Zásadité potraviny
(pH > 7,0)
Neutrální potraviny
(pH = 7,0)
Kyselé potraviny
(pH < 7,0)
Mírněovoce, lilkovitá zelenina, houby, produkty z kozího sýrakyselejší ovoce, luštěniny, vejce, ryby, cereální pečivo
Středněkořenová zelenina, zelený čaj, zásaditější ovocebio bílý jogurt, oleje, smetanacukr, rýže, obiloviny, bílé maso, káva
Silnělistová a košťálová zelenina, citrusy, bylinné čaječervené maso, alkohol

Kyselinotvorné potraviny

Do skupiny kyselinotvorných potravin se řadí rostlinná i živočišná strava obsahující veliké procento sacharidů a tuků, jejichž trávení je složitější a pro zpracování vyžadují vysoký energetický výdej. Podle pH jsou dále rozlišovány kyselinotvorné potraviny se slabě, středně a silně kyselým charakterem. Mezi potraviny s mírnějším účinkem se řadí kyselejší ovoce (borůvky), luštěniny, vejce a mléčné výrobky, ryby, a také cereální pečivo. Silněji kyselý charakter pak má cukr, rýže, obiloviny a bílé maso či káva. Nejkyselejší je tmavé maso a alkohol.

Neutrální a zásadité potraviny

Neutrální potraviny tvoří relativně malou skupinu – jedná se o výrobky jako neochucený jogurt, oleje či smetanu v bio kvalitě. Obdobně jako kyselé i zásadité potraviny lze rozdělit do několika podkategorií. Mírnější účinek mají ovoce, běžná lilkovitá zelenina, houby a výrobky z kozího sýra. Zvýšený zásaditý charakter pak má kořenová zelenina, zelený čaj, či vybrané druhy ovoce (jablka). Nejvyšší hodnoty pH pak dosahuje zelenina listová, košťálová, citrusové plody nebo bylinné čaje.