Technologie

Přestavba na elektrokolo zkušenosti

Přestavba na elektrokolo zkušenosti

Elektrokola jsou v posledních letech na silnicích vidět stále častěji – jedná se o jednoduchý dopravní prostředek, který přináší uživatelům řadu výhod především navazujících jednak na vysokou variabilitu použití. Elektrokola je možné pořídit dvěma způsoby, a to buď nákupem nového kompletního elektrokola nebo přestavbou klasického jízdního kola. Obě varianty mají své klady i zápory a ze zkušeností uživatelů z obou skupin je možné vymezit, v jakých případech je výhodnější nákup a v jakých přestavba.

Co vyžaduje přestavba jízdního kola na elektrokolo

Přestavba jízdního kola na elektrokolo je obecně považována za levnější řešení, není však úplně laciná. Zatímco kompletně vybavené elektrokolo pořídíte za 40 000 – 50 000 Kč, přestavba vás sice může stát až o polovinu méně (v závislosti na zvolených komponentách a předpokládaných výkonových parametrech) a často s sebou však nese kompromisy, jež se promítnou právě do plynulosti provozu prostředku. Pro provedení přestavby je obvykle nutné pořídit následující komponenty:

PořadíKomponent
1.baterii
2.elektromotor
3.řídicí jednotku
4.senzor pohybu pedálů
5.brzdové vypínače

Tyto komponenty mohou být doplněny pokročilými technologiemi, jako je cyklistický počítač či další senzory (například senzor teploty).

Úskalí přestavby jízdního kola na elektrokolo

Přestavbu lze řešit buď profesionální službou nebo svépomocí. V obou případech se ovšem využívají přestavbové sady, které již všechny komponenty obsahují a vyžadují pouze osazení na jízdní kolo.

Problémy s rámem kola

Pokud se rozhodnete pro přestavbu, je nutné primárně zvážit, zda je rám kola k takovému zásahu uzpůsoben (tenké lehké rámy nemusí mít dostatečnou nosnost k takové zátěži). Zatímco elektrokola mají na pohon technologickou přípravu a umožňují pohodlné vedení kabeláže, přestavbové elektrokolo bude mít vždy kabeláž odhalenou, což může výrazně snížit její funkčnost či životnost.

Plynulost jízdy a změny rychlostí

Problémem může být také umístění motoru – pokud je osazen na středovém složení, může při jízdě zavazet. Obdobně umístění senzorů šlapání může mít vliv na plynulost šlapání či přehazování rychlostí. Odstranění tohoto problému však vyžaduje investice do pokročilého řešení klikového složení.