Správně fungující brzdy jsou zcela nezbytné pro cyklistovu bezpečnost. Je proto důležité se v tomto segmentu dostatečně zorientovat. Brzdy na kolo lze rozdělit na ráfkové a kotoučové. Ráfkové brzdy využívají tření gumového brzdového špalíku o brzdnou plochu ráfku.

Kotoučové brzdy se dělí na mechanické a hydraulické. Jsou opatřeny kotoučem, který je upevněn na středu kola a je spojen s nábojem. Pracují na principu tlaku brzdných destiček vyvíjeném na tento kotouč.

Právě brzdové destičky jsou velmi důležitou součástí brzdy. Poškodit se přitom mohou i malým množstvím oleje a mastnoty, Jejich kontrola a výměna by se proto měla stát pravidelnou rutinou každého cyklisty. Podle čeho si je vybrat?

  • Destičky je potřeba vybírat podle typu třmene.
  • Rozhodujte se i podle materiálu.

Jak vybrat brzdové destičky na kolo

Destičky tvoří součást brzdového třmene. Do něj se uchycují za pomocí pružinek. Je proto potřeba je vybírat s ohledem na typ třmene, protože destičky se pak liší tvarem.

Brzdové destičky lze považovat za spotřební zboží, u kterého je vždy potřeba počítat s častou výměnou. Univerzální pravidlo nebo doporučený interval přitom neexistují. Pakliže výměnu zanedbáme, může nám hrozí poškození kotouče/brzdy, případně až to, že nebudeme schopni vyvinout dostatečnou brzdnou sílu.

Brzdové destičky se dělí na dvě základní kategorie:

Destičky organické

Jinak se těmto destičkám říká polymerové, to podle materiálu, z něhož jsou vyrobeny. Typický je pro ně značný nástup brzdného účinku, ale mnohem kratší životnost. Polymerové destičky se na druhou stranu vyznačují tišším chodem a jsou poměrně šetrné ke kotoučům. Vhodné jsou hlavně pro rekreační cyklistiku.

Destičky sintrované

Destičky sintrované se jinak nazývají metalické. Nástup brzdného účinku je u nich mírnější, nicméně brzdný výkon je stálý, a to i při intenzivním brzdění z kopce. Sintrované destičky bývají hlučnější a vůči kotoučům také nejsou nijak šetrné. Doporučeny jsou tak primárně pro rychlou a dynamickou jízdu.

Další články