Technologie

Co je pohon 4×2

Co je pohon 4×2

 U vozidel s běžným pohonem se často setkáváme s označením 4×2 či 4×4. Co tato čísla udávají a v čem spočívají hlavní výhody právě pohonu 4×2?

Druhy náhonů

U náhonu typu 4×2, tedy systému využívajícímu pohon pouze dvou kol nápravy, nejčastěji rozlišujeme následující typy koncepcí pohonu nápravy:

  • klasická koncepce
  • zadní náhon
  • přední náhon

Kromě těchto variant pro 4×2 náhody existuje pak také varianta pohonu všech čtyř kol, označovaná jako 4×4.

Srovnání jednotlivých koncepcí náhonů 4×2

Vlastnosti koncepcí pohonu 4×2 a jejich případného využití se dají shrnout do několika klíčových bodů v tabulce.

Typ koncepceUmístění motoru vůči poháněné nápravěVýhody koncepceNevýhody koncepce
klasickámotor s převodovkou v přední části vozu, poháněna zadní náprava přes hřídelvelký zavazadlový prostor v kufruumožňuje varianty sedan, pick-up, combi atd.nutnost hřídele, která zvyšuje vibracenedostatečné zatížení zadní nápravy
zadní náhonmotor s převodovkou v zadní části vozu u poháněné zadní nápravydostatečné zatížení zadní nápravyjednoduchá konstrukce přední nápravypřetáčivost při rychlém průjezdu zatáčkouomezený zavazadlový prostorobtížnější regulace tepla ve voze
přední náhonmotor s převodovkou v přední části vozu u poháněné přední nápravynejrozšířenější typ, odpadají problémy s hřídelírůzné varianty karoseriípři akceleraci či jízdě do kopce je snížené zatížení přední nápravy

Výhody koncepce 4×2 oproti 4×4

Hlavní výhodou náhonu pouze na část nápravy je odlehčená konstrukce vozu. S tím souvisí také celková ekonomičnost jízdy, kdy 4×2 vozy jsou méně náročné na spotřebu či na pořízení obecně. Nevýhodou oproti náhonu na 4 kola pak může být jisté omezení jízdních vlastností, kdy zkrátka s náhonem 4×2 nemůžeme na určitý typ povrchů, se kterým nebude mít 4×4 výraznější problém. Při rozhodování tak hraje roli nejen stránka finanční, ale celkové cílové využití vozidla.

Co je pohon/náhon?

Princip pohonu (nebo také náhonu) tkví v přenosu kinetické energie z motoru do nápravy kol vozidla. V historii automobilismu se pak objevilo hned několik konceptů náhonů, z nichž se většina aktivně využívá i dnes.