7 a více tipů, jak vybírat reklamní vánoční dárky pro zákazníky a kolegy

Každý to zná, vybrat správný dárek dá občas pořádnou fušku. Chcete poděkovat zaměstnancům nebo zákazníkům? Připomenout se obchodním partnerům či obdarovat účastníky firemního vánočního večírku? Čím se inspirovat a na co raději zapomenout?

Nápady na nejoblíbenější dárky jsme čerpali přímo u obdarovaných a také u těch, kteří dárky vymýšlí a mají zpětnou vazbu od zákazníků.

Jak by měl vypadat vhodný reklamní dárek?

Trendy kolem firemních dárků se neustále vyvíjejí. Je asi jasné, že doby reklamních zapalovačů, levných propisek a nekvalitních triček s velkým logem firmy už jsou dávno v propadlišti dějin, i když cíle jsou pořád stejné. Chceme příjemci udělat radost, poděkovat mu a v případě firemních dárků se obdarovanému v dobrém připomínat. Na originalitě, praktičnosti a dnes i udržitelnosti se bazíruje čím dál více. Charitativní či jinak společensky prospěšný přesah dárků určitě sbírá body navíc. Dotázaní se nejvíce shodli na kombinaci následujících bodů: 

Kvalita, estetický dojem a cena

Pokud zákazníka obdarujete něčím, co se mu při prvním použití rozpadne v ruce, jistě to způsobí, že si na vás vzpomene. Bohužel ne v pozitivním světle. Raději menší, elegantní, střízlivou věc, ale, pěkně prosím, vždy kvalitní. Samozřejmě je jasné, že finanční stránka hraje také svou roli. 

Tématičnost

Určitá relevantnost vůči dárci, tak vůči obdarovanému, má při výběru velkou váhu. V očích obdarovaného stoupnete a stanete se dobře zapamatovatelným, pokud předmět bude alespoň trochu souviset s vaším podnikatelským oborem. Neznamená to však, že máte svázané ruce. Však porovnejte následující dva příklady. Od automobilky obdržíte „nahotinku“ na zpětné zrcátko a motorový olej s logem firmy. Energetický závod vám věnuje zelený sypaný čaj se sloganem „Zelená energie“. Cítíte ten propastný rozdíl? Strávit více času lámáním si hlavy se tady vyplatí hned dvakrát. Chytrý dárek vás nemusí zruinovat a zároveň v dobrém smyslu každodenně připomíná darujícího.   

Začněte od cílové skupiny. Uvědomte si, komu budete dárek předávat. Pokud vlastníte flotilu kamionů a chcete obdarovat všechny své řidiče, tak motorový olej z předchozího bodu nebude takový přešlap. Máte před sebou celkem stejnorodou skupinu lidí, převážně mužů, a navíc víte, že všichni jsou aktivní řidiči. Obecně platí, že pro homogenní cílovku to máte trochu lehčí. Pokud jsou však obdarované osoby muži i ženy, odlišného věku a různých zájmů, které ani neznáte, chce volit více dárků, nebo zvolit jeden hodně univerzální, nejlépe něco k jídlu nebo pití.

Praktičnost a pozor na logo

Jedna věc je potěšit obdarovaného v moment předání dárku a druhá věc je se mu průběžně připomínat. Tedy být mu s dárkem na očích při každodenním používání. Vzpomeňte si kupříkladu, kolikrát v životě jste použili těžítko s mottem něčí firmy. Trička nosíme sice každý den, ale z textilních výrobků s obrovským křiklavým logem nejenže nikdo tři metry vysoko skákat nebude, ale nejspíš daný kousek nenávratně skončí na dně skříně, takže to „viditelné“ logo bude ve výsledku naprosto neviditelné. Kolik máte takových triček „na doma“? U těchto veřejně nošených dárků je dobré používat loga buď decentní, nebo vhodně zapuštěné do celkové grafiky předmětu. To chce však již poměrně dobře zpracovaný design. Otázka velikostí a střihů, například pro dámy, je dalším oříškem. 

Na předních příčkách žebříčku oblíbenosti dárkových předmětů se čím dál častěji objevují již zmiňované „jedlé dárky“. Jsou velmi univerzální a cenově dostupné. Pokud vydrží déle, než jedno kousnutí či vypití (dárkové balení sypaných čajů či exotické kávy), tím lépe. 

Ekologie, udržitelnost, charitativní podtext či jiný přesah

Dobrý nápad či „pouhý“ vtip a kreativita dnes častokrát nestačí. Na charitativní či jinak společensky prospěšný přesah dárku je kladen čím dál větší důraz. Promluvte ke klientům skrz dárky z chráněných dílen, předměty z recyklovaných materiálů či vouchery na určitou částku, kterou dárce za obdarovaného poskytne nějaké neziskovce. Firmy dnes často slyší na eko výrobu, udržitelnost a prospěšnost pro zdraví a společnost. Věčným rejpalům, že v tom je moc cukru, že to vyrábí děti kdesi v Asii, nebo že to obsahuje palmový olej, vezmete tak vítr z plachet. Nabízí se např. Srdcerváči, sypané čaje ručně balené v chráněné dílně, členství v Rekola a všechny možné české neziskovky. 

Vtip, kreativita a příběh

Příběh prodává. Znáte to. Zkuste ho se špetkou humoru přimísit do vašich dárků a máte napůl vyhráno. Například zástupci firmy účastnící se „Career days“ rozdávali svíčky se sloganem: „Zapalte se pro práci s námi“, což hned působí jinak, než kdyby rozdávali prostě jenom svíčky. 

Podpora zlatých českých ručiček

Podpora drobných českých podnikatelů je v dnešních dnech top téma. Koronavirus řádí nejen po lidech, ale i po jejich peněženkách. A řádění bohužel ještě neskončilo. Stát nás nezachrání, musíme to vzít do svých rukou my. Proto je důležité podporovat i malé české firmy a start-upy. 

Odpočet z daní

Za prvé si reklamní dárky můžete dát do nákladů a za druhé je možnost odpočtu DPH (respektive neodvádění DPH při výstupu, tedy předání dárku) – pro obě varianty je třeba, aby dárek měl hodnou do 500,- Kč bez DPH. Pro zanesení do nákladů dárek musí být navíc opatřen firemním logem a nesmí jít o zboží, které je předmětem spotřební daně (s výjimkou „tichého vína“).

Kdy začít řešit firemní vánoční dárky?

Čím dříve, tím lépe. Řešit na poslední chvilku větší množství dárků nebo cokoliv na míru, není žádná legrace. Chráněné dílny nebo start-upy také potřebují více času na realizaci. Pokud to máte rádi #madeinchina, tak tam je předstih čtvrt roku obvykle málo. Také je potřeba počítat s časem navíc na distribuci. Tak už neváhejte ani chvilku a začněte se pídit po tom správném dárku hned teď. Včera bylo pozdě.

zdroj: https://www.cajovebedynky.cz