Sauny, infrasauny a jejich vliv na zdraví

Saunování je procesem, který má velice dlouhou tradici a jeho zmínky o něm sahají až do 11. století. Nikdo z vás pravděpodobně nebude pochybovat o tom, že k tomu došlo právě ve Finsku. Od něho se vlastně odvodil samotný název pro tradiční finské sauny. Ty jsou mezi vámi stále hodně populární.

Poslední dobou se však do popředí zájmu řadí také infrasauny. Ty vám přináší trochu odlišný model regenerace těla. Oběma způsoby ale přispějete k lepšímu zdraví. O tom vás přesvědčí následující řádky.

Tradiční finská sauna vs. infrasauna

Nejprve je potřeba představit si hlavní rozdíly mezi klasickou saunou a infrasaunou.

Odrazovým můstkem pro vás bude zdroj tepla. V případě finské sauny je používáno konvenční topidlo, u infrasauny je to infračervený zářič. Z toho pro vás jako uživatele vyplývá doba přípravy k saunování. U sálavého vytápění musíte čekat 30 – 45 minut, u infra topení jen 10 minut. Odlišné jsou také výsledné teploty, při kterých budete relaxovat. V běžné sauně je to kolem 90 – 100 °C, v infrasauně cca 30 – 60 °C.

Při využití klasické sauny byste v ní neměli strávit déle, než 10 minut. Na druhou stranu musíte tento desetiminutový interval opakovat alespoň dvakrát až třikrát, protože jinak nedosáhnete plnohodnotných regeneračních účinků. U infrasauny si obvykle vystačíte s jedním třicetiminutovým cyklem.

Při saunování nezapomínejte ani na odpovídající způsob ochlazování.

  • Finská sauna – Mezi jednotlivými procedurami musíte tělo zchladit prudce.
  • Infrasauna – Po proceduře vám stačí jemné zchlazení za pomoci vlažné vody.

Odlišnosti mezi oběma typy saun jsou viditelné také v tom, kolik vám zabírají místa. Mnohem levnější a jednodušší záležitostí bude infrasauna, která ve své podstatě představuje jednu „budku“. K ní vám postačí jen připojení k elektřině. U klasické sauny musíte dodržet správnou technologii výstavby a postarat se o patřičné odvětrání.

A jaké klady a zápory jsou spojovány s jednotlivými variantami?

Finská sauna

  • Má možnost regulace vlhkosti
  • Tradičnější rituál saunování
  • Nevýhodou je možnost vzniku hnilobných bakterií díky vlhkosti
  • Složitější údržba

Infrasauna

  • Finančně méně nákladný provoz
  • Možnost téměř okamžitého saunování
  • Jediným negativem jsou domněnky o nežádoucích infračervených prvcích

Saunování a jeho vliv na vaše zdraví

To, že sauna přispívá ke zlepšení vašeho zdravotního stavu, není jenom domněnka, ale skutečnost. Potvrzují to i nejrůznější vědecké studie. Finská sauna se pro vás stane dokonalým léčebným nástrojem v okamžiku, kdy trpíte respiračními obtížemi. Naopak infrasauna vám přijde vhod tehdy, když se potýkáte se srdečním onemocněním nebo příliš vysokým tlakem.

Při pravidelném a dlouhodobém využívání sauny dokážete lidské tělo zbavit přemíry toxinů a škodlivých látek, které zatěžují lidský organismus. Nehledě na to, že si při těchto procedurách dokonale odpočinete.

Seznam předností, proč máte navštěvovat finské sauny či infrasauny je určitě pestrý. Vedle důkladné detoxikace těla to provádějte hlavně pro posílení celkové imunity, zbavení se fyzického i psychického napětí, zlepšení krevního oběhu, při nejrůznějších bolestech těla a zároveň kvůli zpomalení rozmnožování virů a bakterií libovolného typu.

Opakované návštěvy sauny vám přispějí k léčbě akné, kožních problémů a budou ideální pro pozvolnou redukci váhy a lepší rozhýbání pohybového aparátu.

Saunování se můžete věnovat v průběhu celého roku. V létě vám nabídne preventivní účinky a od podzimu do jara zajistí patřičnou obranyschopnost těla. To vše díky jednomu až dvěma saunovacích cyklům týdně.